Thursday, June 19, 2014

TIPS KEKAL CERGAS WALAUPUN IBU-IBU MENGANDUNG/ MENYUSUKAN ANAK BERPUASA


ASSALAMMUALAIKUM…..
ok, hari ni mau kongsi pengalaman berpuasa di bulan ramadhan sewaktu mengandung & menyusukan. Hanya tinggal beberapa hari lagi kita akan bertemu dengan ramadhan jadi ibu2 are you ready to rock???? ya everyday ready…. 
Tahun lepas 2013 mengandung anak ke-3 dan dijangka bersalin 11 Ogos 2013. Jadi pada ramadhan lepas usia kandungan 9 bulan, (36 minggu) alhamdulillah saya dapat berpuasa 25 hari sebab pada hari ke 27 saya selamat bersalin.
Saya berpuasa dengan memastikan saya tidak ketinggalan bersahur, maklumlah mengandung ni lain sikit dengan yang tiada apa-apa. Amalan sahur saya pastinya mengamalkan set MIGHTY 3 gem dari Shaklee iaitu ESP, Mealshake, Performance Drink (PD) diminum bersama susu kambing (saya guna jenama Hiraq sedap, tak hanyir, lemak berkrim) & kurma semua ni saya bancuh all in one, maka  jadilah 5 in 1.
Alhamdulillah dijadikan cerita saya cergas sahaja tanpa rasa letih, haus atau bayi dalam kandungan mengeras. Sambil tu cakap jg lah dengan baby dalam perut "sayang tolong mama puasa ya" stimulate lah baby agar dia tidak meragam, sbb klu bayi lapar perut akan sentiasa mengeras tapi saya alhamdulillah dengan izinNya, perut ok jak, gastrik pun tiada. 
Masa berbuka, saya pastikan pengambilan kurma menjadi makanan utama, makanan lain makan jg tapi saya makan lah 3-5 biji kurma untuk dapatkan tenaga balik, diikuti makan sikit2 lah makanan berat. Makanan kegemaran haruslah nasi kuning (orang pantai timur sabah ni terkenal dengan menu nasi kuning ya) dengan sup ayam. woow marvelus macam mau makan sekarang ni menu tu. 
Lepas berbuka, mesti dah penat kan? and tak larat lah tu mau sembahyang maghrib…. heheheh tapi kali ni saya ok jak, kena lawan lah sikap malas sebab tengah mengandung nnt baby ikut liat pula dengan kita kan. Lepas maghrib buat lah tadarus quran. saya pasang target bulan puasa nak khatam quran, sehari 1 juz. ikut lah tips2 khatam quran, 2 helai setiap kali waktu sembahyang. Kena disiplin tau mama2 jgn ikut malas kita. Heheheh sy pun kadang malas, klu malas kena lah cover 2 helai tu d waktu sembahyang yang lain. Lepas Isya' saya buat tarawih lah sendiri, kan perempuan tu ibadahnya di rumah. Ok je tiada alasan tak boleh berterawih melainkan di masjid. Tulah rutin sepanjang ramadan tahun lepas. Syukur sangat2 tahun lepas memang rutin sahur tiada yang skip, walaupun hari ke 26 sda mula tidak berpuasa tapi still bangun temankan encik suami bersahur. 
and….. hari ke-27 tak sangka si baby dah nak keluar tengok dunia, mau sambut raya sama-sama lah tu. Lepas saja temankan encik suami berbuka puasa hari ke-27 taraa…. kontraksi bersalin semakin kuat. alamak tapak kaki sudah sejuk. nnt sambung pula episod cerita bersalin ni. 

p/s saya ni pengidap thalesemia minor, jadi masalah kekurangan darah tu sudah jadi sejarah perubatan since 1st baby. tp alhamdulillah belum pernah lagi tak cukup darah. apa tips? inshallah akan dikongsi entri akan datang. jangan jemu pula dengar celoteh saya. heheheh saya nak kongsi supaya mama2 jangan lah rasa tertekan kalau ada apa2 masalah masa mengandung. tenang saja…  

by the way what is mighty 3 gem by Shaklee???


Berminat untuk set mama2 sempena ramadhan al mubarak ni? call or wasapp @ 0178671223

aik ni apa pula? ni lah nasi kuning yang menjadi menu utama sarapan pagi atau berbuka tradisi kami…..

tengok, wajah baru lepas bersalin 4 hari…(pertama dari kiri)  macam sudah habis pantang kan?hahaha perasan . yang baju pink tu, kakak saya pun baru seminggu lepas bersalin, ini kenduri majlis aqiqah anak saya. tu yang post ngan anak2…. 

No comments:

Post a Comment