Monday, October 27, 2014

KENAPA PERLUNYA SUPPLEMEN


Sebelum kita terikut-ikut tren semasa sebab banyak betul publisiti pasal supplemen ini kita kena lah buat sedikit study… bukan main ikut-ikut orang (setuju?) huhuhu saya pun masa mula-mula kenal supplemen ni tahun 2007 kawan sekerja kenalkan tapi bukan secara detail. Lepas tu saya tak pernah ambil kisah pun, saya hadir talk memang ada cerita pasal manfaat kebetulan orang yang sharing tu punya masalah yang sama dengan saya 'RESDUNG' saya kerap bersin waktu pagi, kadang mata merah2 sebab hidung gatal mujur muka tak sensitif hingga boleh sebabkan jerawat, jadi saya anggap saya masih ok. Kenapa tak tertarik pun talk orang tu? sebab pendekatan dia mungkin sebab saya ada pendirian sendiri bab2 cepat kaya ni… huhuhu maklumlah orang tu memang brief pasal MLM (multi level marketing) macam mana mau jadi kaya dengan jual produk. alamak panjang pula pengenalan PERLUNYA SUPPLEMEN ni… takper mungkin pembaca pun ada pengalaman yang sama dengan saya. 
Ok sekarang kenapa perlu supplemen sebab pada tahun 2013 saya mengandung anak ke-3 saya alah semua vitamin yang klinik bekalkan saya faham kepentingan asid folik & pada trimester ke-2 saya perlu lagi obimin (sebab saya kekurangan darah iron ok cuma hb rendah sbb saya thalasemia minor) tapi semua ni saya memang tak boleh telan tiap kali telan saya akan muntah kalau hari2 mau tekak luka & hari2 saya akan jadi suram/ moody tiada selera makan, tidak aktif, lemah & lain2 simptom ibu mengandung. Masa tu saya biarkan saja tanpa pengambilan vitamin sehingga usia kandungan 5 bulan. Bukan tiada ikhtiar doktor pun suda tukar preskripsi vitamin tapi memang baby mungkin tak mau tolerate dengan vitamin sintetik. 
Buat carian akhirnya hati terbuka mencuba vitamin/ supplemen semulajadi yang bukan asaskan tablet saya mencuba MEALSHAKE sebab vitamin serbuk ni ada 17 vitamin & mineral. Saya upgrade lagi pengambilan B complex & Vita-Lea alhamdulillah saya boleh telan tanpa muntahkan balik. Saya juga ada eczema di bahagian kaki teruk sampai luka2 saya garu yang ini ada sejak mengandung anak pertama dan berterusan sehingga anak ke-3 tak mengandung pun datang juga yang pelik semua ni tanpa sedar pulih…. 

KENAPA PERLU MENGAMBIL SUPPLEMEN???
  • KITA SERING TERDEDAH TERHADAP PENCEMARAN ALAM SEKITAR
  • BADAN KITA MEMERLUKAN DOS YANG LEBIH BAGI SESETENGAH NUTRIEN
  • BUAH-BUAHAN DAN SAYURAN MUNGKIN TERJEJAS ATAU TERCEMAR
  • AMALAN GAYA HIDUP TIDAK SIHAT
  • KEBANYAKAN KITA MAKAN IKUT SELERA MAKAN
  • GANGGUAN PENYERAPAN NUTRISI DARIPADA MAKANAN
  • KEHILANGAN NUTRIEN DALAM MAKANAN

KEKURANGAN NUTRISI BOLEH MENINGKATKAN RISIKO KESIHATAN ANTARANYA;
  • PENUAAN PRAMATANG
  • KELESUAN
  • MUDAH MENDAPAT PENYAKIT DAN JANGKITAN
  • KEGUGURAN RAMBUT
  • OSTEOPOROSIS
  • KULIT BERMASALAH
  • DAN BANYAK LAGI….

KENAPA SHAKLEE JADI PILIHAN???
Menukar jenama boleh mengubah hidup kita…
Keistimewaan Shaklee:
  1. SENTIASA SELAMAT lebih 80,000 ujian kualiti dijalankan setahun bagi memastikan keberkesanan dan ketulenan sebenar dan lebih 350 ujian dijalankan ke atas setiap ramuan baru untuk mengesan bahan pencemaran berbahaya.
  2. SENTIASA BERKESAN lebih $300 juta dilaburkan dalam penyelidikan dan pembangunan produk, bahan-bahan semulajadi yang paling halus dan tulen. Dan disokong oleh bukti kajian sains dan makmal yang terdapat di dalam 90 bahan kajian penerbitan.
  3. SENTIASA MESRA ALAM produk mesra alam yang benar-benar selamat untuk anda, rumah juga bumi anda. Peneraju dalam pergerakan alam sekitar dengan mengamalkan perniagaan yang mesra alam. 

Jadi tepuk dada tanya selera… sebab kita terancam dengan gaya hidup kita sendiri yang kurang sehat…. 

OBESITI - 2 drpd setiap 5 orang dewasa rakyat Malaysia adalah gemuk atau obes
DIABETES - 1 drpd 7 orang dewasa rakyat Malaysia adalah pesakit kencing manis
PENYAKIT JANTUNG - 1 drpd 6 kematian di Malaysia disebabkan oleh penyakit jantung.

SEKIAN. 

SUMBER : BUKU A RIGHT START TO GOOD NUTRITION 

No comments:

Post a Comment